CRM-software implementeren
CRM-software implementeren kan voor ieder bedrijf voordelen opleveren.
Nog altijd zijn er bedrijven die denken dat een CRM-implementatie niet voor hen van belang is. Een ander veelgehoorde reden is het financiële plaatje. Beide redenen zijn niet meer aan de orde. De implementatie van CRM-software kan tegenwoordig voor ieder bedrijf een wereld van verschil maken.
Organiseren
De basis van alle CRM-software is een klantenbestand. Dankzij de software worden alle gegevens van huidige en mogelijk toekomstige klanten verzameld en georganiseerd. Relevante informatie wordt overzichtelijk in kaart gebracht en kan eenvoudig worden beheerd.
Contact kan worden genoteerd waardoor iedere medewerker op de hoogte is van de gesprekken die hebben plaatsgevonden. Als er een afspraak gemaakt is voor een later contactmoment, kan die makkelijk worden opgevraagd. Een andere mogelijkheid is dat er een herinnering wordt gestuurd om te voorkomen dat de afspraak gemist wordt.
Vaak wordt een verjaardag of een jubileum aangehaald om een contactmoment te creëren. Naast een vriendelijke e-mail met hartelijke felicitaties en digitale slingers, kunnen persoonsgegevens ook voor andere dingen worden gebruikt. Informatie zoals geslacht en leeftijd zijn erg waardevol wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe reclamecampagne op touw wordt gezet.
Segmenteren
De marketingafdeling is erg gebaat bij de segmentatiefunctionaliteiten van CRM-software. Zij kunnen aan de hand van een flink aantal persoonsgegevens hun communicatie-uitingen hieraan aanpassen. Een e-mailcampagne voor mannen tot 20 jaar zal er wat anders uitzien dan diezelfde campagne voor een doelgroep van vrouwen vanaf 45 jaar.
Naast persoonsgegevens kunnen campagnes ook worden gebaseerd op verzamelde gegevens van consumenten. Het systeem kan bijvoorbeeld bijhouden of het contract van een klant afloopt. Het zou mogelijk zijn om een maand voor de afloopdatum een automatische mail te sturen met een aanbod voor een nieuw contract.
Er kan zelfs geëxperimenteerd worden om een bepaalde periode na een aankoop opnieuw een aanbod te doen voor aanvullende diensten. Denk aan een printer waarvan de inkt na een maand of twee op is en bijgevuld moet worden. Om te zien of dat soort activiteiten de moeite waard zijn om vol te houden, zijn er uitgebreide analysefunctionaliteiten voor CRM-software.
Analyseren
De analysemogelijkheden zijn een grote aanwinst voor iedere onderneming. Niet alleen krijgt u een overzicht van de behaalde verkoop- of omzetcijfers, de systemen gaan nog een stap verder. U zult meer inzicht krijgen in het hoe en waarom van de activiteiten van uw consumenten.
Met analyses van bijvoorbeeld uw e-mailcampagnes krijgt u te zien hoeveel mensen die openen, hoeveel er klikken op de links en hoeveel er uiteindelijk op uw aanbod ingaan. Zo wordt het direct duidelijk of de campagne de moeite waard is geweest. Wat misschien nog wel belangrijker is, is waarom wel of waarom niet een campagne gewerkt heeft. Deze nieuwe inzichten voorkomen dat er in de toekomst dezelfde fouten worden gemaakt.
CRM-software kan naast communicatie-uitingen ook de klanten analyseren. Aan de hand van geavanceerde rapportages, krijgt u een goed inzicht van op welke klant het hoogste rendement wordt behaald. Een hoge omzet is goed, maar een hogere winst is beter. Ga na of de inspanningen die u levert opwegen tegen de marges die per klant worden gemaakt.
Binding
Dankzij analysefunctionaliteiten kan per klant een gepersonaliseerd contact gelegd worden. En door verschillende gegevens met elkaar te combineren, kan het aanbod worden geoptimaliseerd voor dat specifieke individu. Door de persoonlijke aanpak wordt een hechtere band opgebouwd met de klant.
Het behouden van klanten is voor beide partijen voordeliger. Voor de klant is er het voordeel dat het bedrijf al bekend is met hem en dat hij niet opnieuw zijn problemen hoeft uit te leggen.
Het bedrijf is blij met een tevreden klant en daarnaast is het behouden van klanten goedkoper. Er wordt veel tijd en geld gestoken in het aantrekken van nieuwe klanten. De kosten die worden gemaakt voor een marketingcampagne en de tijd om nieuwe klanten te introduceren aan het aanbod wegen niet op tegen een bekende klant een vernieuwd voorstel te doen.
Een tevreden klant kan als onafhankelijke adviseur optreden, namelijk als ambassadeur. Hij heeft er geen baat bij om gekleurde informatie te verkondigen en zal daarom sneller als betrouwbaar worden geschat. Met het social mediatijdperk waar we ons in bevinden is dat van essentieel belang.
Social
Het online monitoren van social media is voor verschillende doeleinden belangrijk. U kunt online de conversatie aangaan om klachten en vragen te beantwoorden, maar ook om de binding tussen de klant en uw merk te bevorderen. Daarnaast heeft u op deze manier inzicht in wat er leeft onder de mensen, klanten en potentiële klanten.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
On-premises- vs. Hosted vs. Cloud CRM-oplossing
Tijdens de zoektocht naar het juiste CRM-oplossing komt er een moment dat u het type installatie moet kiezen. Er zijn grote verschillen of u kiest voor een on-premises, hosted of Cloud CRM-oplossing.
Lees verderCRM-systemen vergelijken
CRM-systemen vergelijken doe je aan de hand van deze handige vragenlijst. De zoektocht naar uw CRM-systeem wordt een stuk eenvoudig als je weet waar je op moet letten.
Lees verder