Nadelen van een CRM systeem
Een overzicht van de grootste nadelen die komen kijken bij een CRM-systeem of de implementatie ervan.
Elk voordeel heeft ook zijn nadeel, en dat is helaas ook zo met CRM. Gelukkig voor u is het eenvoudig om met de nadelen om te gaan, indien u ze op de juiste manier aanpakt.
De kosten van een CRM systeem
Laten we wel eerlijk zijn, een nadeel van een CRM-systeem is de prijs. Het liefst hadden we allemaal gehad dat de gratis systemen perfect werkten en alle functionaliteiten ondersteunden, maar dat is helaas niet het geval. Daarbij komt ook nog eens kijken dat er niet alleen in valuta afgerekend moet worden, maar dat er ook rekening gehouden moeten worden met de tijd en energie die in het project wordt gestoken. Het is een investering, maar het is beter om iets meer te betalen dan een systeem te hebben dat niet naar behoren werkt.
Het juiste systeem vinden is niet eenvoudig
Voordat u aan de implementatie van een CRM-systeem begint, is het verstandig om doelen op te stellen. Wat wilt u bereiken en wat moet het systeem voor u gaan doen? De meest voorkomende klacht is dan ook dat het nieuwe CRM-systeem de doelstellingen niet heeft behaald. Dat komt vaak doordat er te gemakkelijk wordt beslist over de aanschaf ervan. Een licentie afnemen, installeren en doen werken, gaat in de meeste gevallen simpelweg niet op.
Het is soms een korte en soms een hele lang zoektocht naar het perfecte systeem. Dat betaalt zich gelukkig allemaal terug wanneer de implementatie afgerond is en het systeem vlekkeloos werkt.
Het zijn ook maar mensen
Het oude vertrouwde werkt toch goed, dus waarom zouden we daar aan gaan sleutelen? Zomaar een greep uit de vele gedachtes van uw medewerkers wanneer ze te horen krijgen dat een nieuw systeem zijn intrede gaat doen. U kunt in het begin wat tegensputterende collega’s verwachten, want de meeste mensen zijn nu eenmaal niet gebrand op veranderingen. Het is moeilijk als ze gewend zijn aan de huidige manier van werken.
Door ze vanaf het begin af aan te betrekken bij het project, zullen uw medewerkers meer feeling opbouwen met het systeem. De overgang van het oude naar het nieuwe gaat hierdoor veel vlotter en daardoor komt het allemaal niet zo als een verassing.
Het is ook aan te raden om uw medewerkers aan voldoende trainingen deel te laten nemen. Men kan dan in een veilige omgeving oefenen met het systeem en hoeft niet bang te zijn om fouten te maken. Dat brengt ons zo bij het volgende nadeel.
Omgaan met het systeem
Het grote voordeel is dat het hele bedrijf werkt vanuit één centrale database. Het grote nadeel is dat het hele bedrijf werkt vanuit één database. Als er niet goed omgegaan wordt met het systeem, kan het grootste voordeel in een flits omslaan tot het grootste nadeel. Het is erg praktisch dat bij afwezigheid de werkzaamheden van een collega overgenomen kunnen worden. Dat neemt echter een andere wending als de medewerkers allebei een andere werkwijze hanteren. Het is belangrijk om eenheid in de manier van werken te introduceren.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
On-premises- vs. Hosted vs. Cloud CRM-oplossing
Tijdens de zoektocht naar het juiste CRM-oplossing komt er een moment dat u het type installatie moet kiezen. Er zijn grote verschillen of u kiest voor een on-premises, hosted of Cloud CRM-oplossing.
Lees verderCRM-software implementeren
CRM-software implementeren kan voor ieder bedrijf voordelen opleveren.
Lees verder