Open Source CRM en Freemium CRM voor kleine ondernemingen: ja of nee?
Customer Relationship Management (CRM)-software kan kleine bedrijven een betere kijk geven op hun klanten en hen helpen hun salespipeline en klantenservice te beheren en zo sneller te groeien.
Maar vaak zijn de CRM-oplossingen van de grote aanbieders te duur voor kleine ondernemingen en bevatten ze functies die kleine bedrijven gewoon niet nodig hebben.
Gelukkig zijn er betaalbare alternatieven. Open Source CRM-software en Freemium-oplossingen bieden de belangrijkste functies zonder dat je voor allerlei extra’s hoeft te betalen.
Wat is Open Source software?
In Open Source software is de broncode vrij toegankelijk voor iedereen. Iedereen kan die downloaden, gebruiken en aanpassen. Ook ontwikkelaars kunnen hun aangepaste code met partijen delen die ze weer kunnen gebruiken. Open Source-applicaties worden vaak ontwikkeld in PHP, Java en C#.
Open Source-applicaties kennen geen licenties of implementatiekosten of -contracten. Ze zijn eenvoudig aanpasbaar, wat ze geschikt maken voor bedrijven met unieke of complexe processen, of een bedrijf dat een systeem nodig heeft om een snelle groei te ondersteunen. Deze systemen worden normaal gesproken ondersteund door een community van professionele of amateurontwikkelaars. Gratis upgrades en updates zijn dan ook frequent beschikbaar.
Zijn Open Source CRM-systemen echt gratis?
On-premise of zelf-gehoste Open Source software mag dan wel gratis zijn, maar de benodigde hardware en de PHP- of Javakennis, die nodig is om het te installeren, in te stellen en aan te passen aan de specifieke wensen, is dat niet.
Bovendien is het zo dat omdat niemand de code bezit, ook niemand er verantwoordelijk voor is. Dat betekent dat je zelf je software moet onderhouden en alle problemen moet oplossen, mochten die er zijn. Als alternatief kan je kiezen voor een CRM-supportdienstverlening, die door bepaalde Open Source-leveranciers wordt aangeboden. Dat kost uiteraard geld, hoewel dat vaak minder is dan bij de meeste aanbieders van de gevestigde merken.
Toen de Open Source-marktleider SugarCRM besloot om geen nieuwe versies van zijn community-editie meer uit te brengen, vroegen veel partijen zich af of het nog wel goed zou komen met Open Source software.
Sommigen zien het Freemium-businessmodel als de vervanger, zeker voor kleine ondernemingen. Veel Open Source-aanbieders, zoals vTiger, bieden een gratis Open Source-versie van hun software aan als download, en bieden een gehoste, vooraf geconfigureerde versie aan tegen betaling.
Open Source CRM-systemen mogen dan niet helemaal gratis zijn, ze bieden wel een goedkope en rendabele optie en kleine bedrijven zouden dat bij het selecteren van een CRM in het achterhoofd moeten houden.
Wat is Freemium Software?
Freemium is een model waarbij de basisversie van een product gratis wordt geleverd. Freemium wordt normaal gesproken gehost of is cloud-gebaseerd. Men hoeft dan ook niet te investeren in hardware- en installatiekosten.
Zijn Freemium CRM-systemen echt gratis?
Freemium biedt de mogelijkheid het CRM-systeem gratis te testen, voordat klanten premiumtoepassingen gaan aankopen. Normaal gesproken zijn de modules en functies, het aantal gebruikers en de hoeveelheid data die opgeslagen kan worden beperkt. Basisfuncties, echter, zoals accounts, contacten en leadbeheer zijn meestal standaard en gratis. Er is wel verschil tussen de diverse Freemium-aanbieders in wat ze als standaard aanbieden.
Kies een CRM-systeem heel bewust, ongeacht het budget
Kleine bedrijven zouden Open Source zeker moeten gebruiken wanneer ze potentiële CRM-systemen evalueren. Deze opties geven kleine bedrijven basis CRM-functies en besparen hen heel wat geld.
Maar ondanks de lage kosten, moet men altijd de software goed evalueren en een grondig selectieproces doorlopen om te zorgen dat de functionaliteit past bij de behoeftes. Alleen dan weet je zeker dat je een systeem vindt dat niet alleen bij je budget past, maar ook bij je behoeftes.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
On-premises- vs. Hosted vs. Cloud CRM-oplossing
Tijdens de zoektocht naar het juiste CRM-oplossing komt er een moment dat u het type installatie moet kiezen. Er zijn grote verschillen of u kiest voor een on-premises, hosted of Cloud CRM-oplossing.
Lees verderCRM-software implementeren
CRM-software implementeren kan voor ieder bedrijf voordelen opleveren.
Lees verder