Free CRM

Open Source CRM en Freemium CRM voor kleine ondernemingen: ja of nee?

Customer Relationship Management (CRM)-software kan kleine bedrijven een betere kijk geven op hun klanten en hen helpen hun salespipeline en klantenservice te beheren en zo sneller te groeien.

Maar vaak zijn de CRM-oplossingen van de grote aanbieders te duur voor kleine ondernemingen en bevatten ze functies die kleine bedrijven gewoon niet nodig hebben.

Gelukkig zijn er betaalbare alternatieven. Open Source CRM-software en Freemium-oplossingen bieden de belangrijkste functies zonder dat je voor allerlei extra’s hoeft te betalen.

Wat is Open Source software?

In Open Source software is de broncode vrij toegankelijk voor iedereen. Iedereen kan die downloaden, gebruiken en aanpassen. Ook ontwikkelaars kunnen hun aangepaste code met partijen delen die ze weer kunnen gebruiken. Open Source-applicaties worden vaak ontwikkeld in PHP, Java en C#.

Open Source-applicaties kennen geen licenties of implementatiekosten of -contracten. Ze zijn eenvoudig aanpasbaar, wat ze geschikt maken voor bedrijven met unieke of complexe processen, of een bedrijf dat een systeem nodig heeft om een snelle groei te ondersteunen. Deze systemen worden normaal gesproken ondersteund door een community van professionele of amateurontwikkelaars. Gratis upgrades en updates zijn dan ook frequent beschikbaar.

Zijn Open Source CRM-systemen echt gratis?

On-premise of zelf-gehoste Open Source software mag dan wel gratis zijn, maar de benodigde hardware en de PHP- of Javakennis, die nodig is om het te installeren, in te stellen en aan te passen aan de specifieke wensen, is dat niet.

Bovendien is het zo dat omdat niemand de code bezit, ook niemand er verantwoordelijk voor is. Dat betekent dat je zelf je software moet onderhouden en alle problemen moet oplossen, mochten die er zijn. Als alternatief kan je kiezen voor een CRM-supportdienstverlening, die door bepaalde Open Source-leveranciers wordt aangeboden. Dat kost uiteraard geld, hoewel dat vaak minder is dan bij de meeste aanbieders van de gevestigde merken.

Toen de Open Source-marktleider SugarCRM besloot om geen nieuwe versies van zijn community-editie meer uit te brengen, vroegen veel partijen zich af of het nog wel goed zou komen met Open Source software.
Sommigen zien het Freemium-businessmodel als de vervanger, zeker voor kleine ondernemingen. Veel Open Source-aanbieders, zoals vTiger, bieden een gratis Open Source-versie van hun software aan als download, en bieden een gehoste, vooraf geconfigureerde versie aan tegen betaling.

Open Source CRM-systemen mogen dan niet helemaal gratis zijn, ze bieden wel een goedkope en rendabele optie en kleine bedrijven zouden dat bij het selecteren van een CRM in het achterhoofd moeten houden.

Wat is Freemium Software?

Freemium is een model waarbij de basisversie van een product gratis wordt geleverd. Freemium wordt normaal gesproken gehost of is cloud-gebaseerd. Men hoeft dan ook niet te investeren in hardware- en installatiekosten.

Zijn Freemium CRM-systemen echt gratis?

Freemium biedt de mogelijkheid het CRM-systeem gratis te testen, voordat klanten premiumtoepassingen gaan aankopen. Normaal gesproken zijn de modules en functies, het aantal gebruikers en de hoeveelheid data die opgeslagen kan worden beperkt. Basisfuncties, echter, zoals accounts, contacten en leadbeheer zijn meestal standaard en gratis. Er is wel verschil tussen de diverse Freemium-aanbieders in wat ze als standaard aanbieden.

Kies een CRM-systeem heel bewust, ongeacht het budget

Kleine bedrijven zouden Open Source zeker moeten gebruiken wanneer ze potentiële CRM-systemen evalueren. Deze opties geven kleine bedrijven basis CRM-functies en besparen hen heel wat geld.

Maar ondanks de lage kosten, moet men altijd de software goed evalueren en een grondig selectieproces doorlopen om te zorgen dat de functionaliteit past bij de behoeftes. Alleen dan weet je zeker dat je een systeem vindt dat niet alleen bij je budget past, maar ook bij je behoeftes.

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in België?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

On-premises- vs. Hosted vs. Cloud CRM-oplossing

Tijdens de zoektocht naar het juiste CRM-oplossing komt er een moment dat u het type installatie moet kiezen. Er zijn grote verschillen of u kiest voor een on-premises, hosted of Cloud CRM-oplossing.

Lees verder

CRM-software implementeren

CRM-software implementeren kan voor ieder bedrijf voordelen opleveren.

Lees verder