Vodafone

Straf voor Vodafone voor ongeoorloofde telefonische reclame

Vodafone zou via externe callcenters contact hebben gehad met klanten en voormalige klanten tegen hun wil.

Vodafone moet nu een boete betalen van ongeveer 100.000 euro voor ongeoorloofde telefonische advertenties. Een callcenter heeft in opdracht van Vodafone onterecht klanten en ex-klanten van het telecommunicatiebedrijf gebeld om hen over te halen het contract in te trekken of terug te sturen naar het bedrijf, ook al beschikte zij niet over de nodige vergunningen. Integendeel, in sommige gevallen was het uitdrukkelijk verboden, hetgeen Vodafone duidelijk negeerde. Het is bedrijven in principe verboden om burgers te bellen voor advertentiedoeleinden als ze geen toestemming hebben om te adverteren.

Volgens Vodafone zijn er in de periode van januari 2016 tot april 2018 slechts 96 oproepen ingediend door het netwerkagentschap. Het werd gecontroleerd en kon individuele werkfouten identificeren, maar kon niet bevestigen dat de 96 gevallen illegale reclame betroffen. Aangezien de boete nog niet definitief is, kan Vodafone voor de rechtbank voorkomen. Of het bedrijf deze stap zet of de boete betaalt, is op dit moment echter nog onduidelijk.

CRM-systemen helpen in dergelijke gevallen

Of en welk CRM-systeem in het callcenter is gebruikt, is niet bekend, en zelfs als er oneerlijke reclame heeft plaatsgevonden, is dit in ieder geval nog niet definitief, maar deze casus laat heel duidelijk zien hoe snel een slecht gestructureerde manier van werken bij klantenbeheer tot ernstige problemen en juridische gevolgen. CRM-systemen zijn onmisbaar in telefonische advertenties. Ze controleren de klantgegevens, stellen opnieuw in, waarschuwen als een klant expliciet bezwaar heeft gemaakt tegen een publiciteit en nog veel meer. Hoewel menselijke invoerfouten, zoals vermoedelijk ook met Vodafone is gebeurd, ertoe kunnen leiden dat klanten in het systeem worden misleid, kunnen moderne CRM-systemen dit ook opvangen. Dubbele vragen of traceerbaarheid van wijzigingen in de contactgeschiedenis vermijden dergelijke dingen meestal.

25 juli 2019

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in België?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Striktly Business Software opent drie extra kantoren

ERP-en CRM-softwarebedrijf Striktly Business Software, met onder andere een kantoor in Brussel, opent dit voorjaar drie nieuwe offices in België.

Lees verder

Buitendienst nog altijd zeer belangrijk

Uit een enquête blijkt nu dat de buitendienst niet is beëindigd, ondanks de steeds toenemende e-commerce. Het blijft een belangrijk onderdeel van de verkoop.

Lees verder